Det har varit årsmöte i bygdegården!

Söndag 19 mars var det årsmöte i bygdegården. Detta bevistades av 23 medlemmar!

Under årsmötet valdes styrelse, dessa är:
Ordförande: Calle Axelsson
Vice ordförande: Anders Anderson, sr
Sekreterare: ”Cicci” Kjellin Eriksson
Kassör: Lotta Löfgren
Bygdeledamot: Jonathan Andersson
Styrelsesuppleant: Ella Fynn Johansson
Styrelsesuppleant: Barbro Wahlberg

Vill du kontakta styrelsen så gör du det enklast genom att skicka ett mejl till ordförande Calle på: calle.axelsson@tele2.se.

Föreningens revisor är Leopold Johansson och revisorsuppleant är Bengt Eriksson.

Föreningens valberedning består av Carl-Erik Fredman, Ingemar Gerdtsson och
Anders Andersson, jr.

Aktiviteterna som årsmötet beslutade om under året, finns i följande dokument: Aktivitetskalender2017.

Senaste nytt från arbetsgruppen för fiber!

260317

Nytt datum för markägarmötet!

Markägarmötet gällande fiberdragningen är flyttat till den 16 maj. Detta på grund av att detaljprojekteringen inte är klar. Kallelse till berörda markägare kommer inför den 16 maj.

150217

Nu är det snart byggstart för fiber i nejden!

Grovprojektering är klar, nu pågår detaljprojektering. Inbjudan till möte kommer till berörda markägare från IpOnly. Mötet blir den 6 april i bygdegården i Stjärnvik. Grävning startar i Färna under augusti och fortsätter sen norrut. De första hushållen kommer att vara inkopplade till jul 2017. Hur snabbt allt går beror på när tjälen kommer hösten 2017. Vi betalar när allt är inkopplat kontrollerat och klart.

271116

Vi har nu fått bidrag från Länsstyrelsen för att tillsammans med IP-ONLY bygga framtidens fibernät från Färna, längs väg 250 upp till Oti. Om du eller dina grannar inte har anmält er till fiber är sista möjligheten nu. Hör av er snarast. Nu börjar vi projektera. För de som inte går med nu kommer kostnaden att bli minst dubbelt så hög. Var snäll och informera dina grannar om att det är projektstart nu.

151116

Besked har kommit om att bygden erhållit bidrag från länsstyrelsen gällande fiber. Mer information kommer.

140616

Länsstyrelsen väntas lämna besked den 17 juni om bygdeföreningen får bidrag för fiberprojektet. Mer information kommer efter den 17 juni.

090516
Om fiberprojektet i media

SVT Västmanland uppmärksammar i fyra inslag Telias kommande nedsläckning av kopparnätet i Västmanland, där bland annat Stjärnvik är berört. Man kommer att titta på konsekvenserna av nedsläckningen men också rapportera kring de olika fiberprojekten i länet. Det blir fyra inslag med start 8 maj.

Två av programmen som sänts, finns på SVT Västmanlands hemsida, du kan se dem här. De två återstående sänds på onsdag 11/5 och torsdag 12/5. Är man mer nyfiken om detta kan man söka både på svt.se och svtplay.se.

Här kan du läsa SVT Västmanlands artikel om nedsläckningen.

I denna artikel kan du läsa om landshövdingen och länets tio
kommunstyrelseordföranden som vill att Telia väntar till 1:a
januari 2018 med att släcka ner kopparnätet. Artikeln hittar du här.

130316
Tillsammans kan vi!

Nu har vi alla hjälpts åt att kraftsamla i bygden, så att vi kan
skriva avtal om Fiberinstallationen med IP-Only.

Framtidens kommunikationsmöjligheter blir nu öppna för oss
oberoende av var vi bor här i bygden. Vi får möjlighet att fortsätta arbeta för en levande landsbygd, där vi har bra kontakt med vår omvärld.

Om det är någon, som ännu inte bestämt sig för att vara med,
fortsätt att uppmuntra dem att komma med i Fibergänget.

Avtalen för fiber med IP-Only skickas till alla fastighetsägare som vill vara med under de närmaste dagarna.

För närvarande är vi 115. Vi behöver bli fler. Prata med grannarna och hör av dig.

Har du frågor så får du gärna kontakta mig på 070-929 84 85.

Arbetgruppen för Fiber
/genom Barbro Wahlberg