Bygd & bruk i Fagerstaposten

Skinnskattebergs kommun 11 juni 2021

Bygd och Bruk fyller tio – firar med fullspäckad jubileumstidning: ”Varje by har sin historia”

Varje månad i tio års tid har de träffats och slagit sina kreativa hjärnor ihop för att se till att Skinnskattebergs historia inte faller i glömska. FP har träffat gänget bakom tidningen Bygd och Bruk, som nu är vaccinerade och redo att producera ett fullspäckat jubileumsnummer.

De kreativa själarna bakom Bygd och Bruk planerar nu ett extra tjockt jubileumsnummer. Bild: Britta Söderberg

Det blev inget fika i dag på grund av coronarestriktionerna. Men det råder däremot ingen brist på anekdoter, skämt och rungande skratt inne på Stjärnviks bygdegård.

– Morsan är från Färna och farsan är från Bysala. Så jag är alltså bastard!

Hela lokalen bubblar av skratt efter Bengt Söderstens fyndiga anspelning på rivaliteten mellan byarna i kommunen. Nu är alla vaccinerade och kan äntligen träffas för att fika, berätta historier och – viktigast av allt – göra tidning tillsammans. Det är något som många i gruppen har saknat efter en lång och trist pandemi.

Sören Lundberg och Bengt Södersten från Bysala hembygdsförening. Bild: Britta Söderberg

– Det har varit jättetråkigt, säger Sune Karlsson.

De andra nickar instämmande. Engagemanget i respektive hembygdsförening är viktigt för samtliga.

– Det betyder allt, säger Barbro Strömberg.

– Det är en slags samlingspunkt, flikar Marianne Ahlroos in.

Idéen om att åtta hembygdsgårdar skulle gå samman och producera en tidning kom till Karl Åke Nordebring för drygt tio år sedan. Han hämtade inspiration från ett liknande projekt i Ludvika och bestämde sig för att åka runt till de olika föreningarna i Skinnskatteberg kommun för att se om de skulle vara intresserade av att samarbeta.

Från vänster: Marianne Ahlroos och Sune Karlsson från Stjärnviks hembygdsförening, Barbro Strömberg och Johnny Strömberg från Skinnskattebergs förening.

Bild: Britta Söderberg

– Jag funderade på om han var riktigt klok när han kom med idéen, säger Johnny Strömberg med ett skratt.

Tio år senare kan gruppen konstatera att idéen i själva verket var närmast briljant. Första upplagan av Bygd och Bruk trycktes i blygsamma 300 exemplar. Intresset var enormt och de fick snabbt beställa fler. Sedan dess har gruppen träffats varje månad, fram tills pandemin. Och när de här kreativa själarna möts har det sällan varit brist på idéer.

Det är sällan brist på idéer när det här gänget träffas. Bild: Britta Söderberg

– Ibland har man tänkt att ”i dag finns det ingenting att skriva om”. Men sen dyker det alltid upp en massa historier när man börjar prata, säger Barbro Strömberg.

Hittills har nio nummer släppts, proppade med historier om allt från legendariska lokala karaktärer och personliga barnsdomsminnen till tragiska händelser och olycksfall som skakade byarna för hundratals år sedan. Som historien om mannen som förgiftade sitt barn med arsenik, vilket ledde till ett händelseförlopp som får Anna-Stina Mattsson att dra paralleller till #metoo.

Från längst in till vänster: Sören Lundberg (Bysala), Bengt Södersten (Bysala), Rolf ”Snaggen” Andersson (Baggbron), Berit Jansson (Baggbron), Marianne Ahlroos (Stjärnvik), Sune Karlsson (Stjärnvik), Barbro Strömberg (Skinnskatteberg), Johnny Strömberg (Skinnskatteberg), Anna-Stina Mattsson (Skinnskatteberg), Britt-Marie Viklund (Stjärnvik) och Karl Åke Nordebring (Riddarhyttan). Bild: Britta Söderberg

År 2016 belönades gruppen med ett ärofyllt pris från Västmanlands fornminnesförening, för sitt arbete med att stärka och bevara intresset för kulturmiljöer i länet. Bygd och Bruk är nämligen inte bara en rolig sysselsättning för skribenterna, utan syftet är större än så. Historien ska inte få falla i glömska. Det betonar Bengt Södersten.

Rolf ”Snaggen” Andersson och Berit Jansson från Baggbrons hembygdsförening. Bild: Britta Söderberg

– När man är äldre funderar man mer på hur det var förut. Varje by har sin historia. Det är en fantastisk utveckling som man har upplevt. Ungdomar kan inte förstå hur det har varit, säger han.

I september väntar ett speciellt jubileumsnummer av Bygd och Bruk. Hembygdsföreningarna utlovar extra många sidor med bland annat en historia om en Sven Wetterskog som enligt gänget är en riktig ”karaktär”. Tidningen kommer att säljas via de olika hembygdsföreningarna.

Britta Söderberg

0223-466 23 britta.soderberg@mittmedia.se